Ήταν 2009 όταν αποφάσισα να ασχοληθώ επαγγελματικά με τα social media στη Θεσσαλονίκη και με το digital marketing. Ήταν μια εποχή τόσο διαφορετική σε σχέση με τη σημερινή, που συχνά με κάνει να αναρωτιέμαι τι πρόκειται να δούμε ν’ αλλάζει τα επόμενα 10 χρόνια. Γιατί βλέπετε αυτά τα 10 χρόνια ήταν συγκλονιστικά όσον αφορά στην αλλαγή μας λόγω των κοινωνικών δικτύων. Την προσωπική αλλαγή αλλά και την επαγγελματική. Επειδή, λοιπόν, αυτό το blog εστιάζει στο επαγγελματικό πεδίο των social media, αποφάσισα σήμερα να εστιάσω σε όλα εκείνα που είδα τα πρώτα χρόνια αυτής της πορείας της εταιρίας μας…Αν έχεις χρόνο συνέχισε μαζί μου!
2010, πρώτες παρουσιάσεις σε πελάτες social media στη Θεσσαλονίκη
Το συναίσθημα του ενθουσιασμού που έχεις όταν μιλάς για κάτι πρωτοποριακό, δυναμικό που πρόκειται να γίνει mainstream είναι πολύ συχνά κάτι που σε ανεβάζει στα σύννεφα, ένα φυσικό high. Στις παρουσιάσεις εκείνης της εποχής, λοιπόν, υπήρχε έντονα αυτό το feeling.
Μαντέψτε τώρα με τι συγκρουόταν αυτό το συναίσθημα! Είναι η Ελλάδα του πρώτου μνημονιακού σοκ, όπου οι επιχειρηματίες κάτι άρχισαν να καταλαβαίνουν ότι δεν θα πάει καλά τα επόμενα χρόνια. Και σαν να μην φτάνουν τα θέματα που προέκυπταν σε μικρές και μεγάλες εταιρίες, είχες και κάποιους περίεργους να σου μιλούν για την ανάγκη να βρίσκεσαι στα ανερχόμενα κοινωνικά δίκτυα. Φυσικά πού χρόνος για εκμάθηση και κατάρτιση! Άρα, η απόφαση ήταν τις περισσότερες φορές απλή.
Ή μας εμπιστευόσουν και ξεκινούσες το ταξίδι στον μαγικό κόσμο των social media ή επειδή δεν ήξερες που θα έμπλεκες, έλεγες ‘δεν ξέρω, θα δω, ίσως αργότερα’. Στη Θεσσαλονίκη, λοιπόν, όπου αναπτύχθηκε ο πρώτος κύκλος των πελατών της Flipside τα social media και η διαχείρισή τους ήταν μια υπηρεσία για λίγους. Και από…λίγους εδώ που τα λέμε, όχι σαν σήμερα. (Για να μην παρεξηγηθώ, καλό είναι που και η δική μας αγορά έχει ανοίξει τόσο γιατί ο ανταγωνισμός μας βελτιώνει όλους).
Το CPC που ανεβαίνει
Η αρχική άρνηση κάποιων να επενδύσουν πάντα μου έφερνε στα χείλη την εξής φράση. Μπες τώρα που είναι νωρίς, μετά θα γίνει πιο ακριβό το Cost Per Click…Κι όσο περνούσε ο καιρός αυτό γινόταν όλο και πιο ακριβό. Και το reach έπεφτε. Και ο αλγόριθμος του Facebook δυσκόλευε. Και όλα ήταν πιο δύσκολα σε σχέση με την αρχή.
Ευτυχώς, πολλοί από τους πελάτες μας την πρώτη διετία είχαν -συνειδητά ή όχι- επενδύσει κάποια ποσά και είχαν δημιουργήσει ένα decent community με χιλιάδες fans τους οποίους κεφαλαιοποίησαν τα επόμενα χρόνια. Και δεν σας κρύβω ότι αποτέλεσαν τα παραδείγματα πάνω στα οποία βασίσαμε το pitch μας στους επόμενους αρνητές της κατάστασης που είχε μόλις διαμορφωθεί. Βλέπετε, όλοι έβλεπαν που πάει το πράγμα αλλά
α) εξακολουθούσαν να μην πιστεύουν ότι όλο αυτό θα αντέξει ή
β) πίστευαν πως το κόστος θα (έπρεπε να) ήταν πάντα χαμηλό σε σχέση με αυτά που πλήρωναν σε τηλεοράσεις και ραδιόφωνα. Και να σου ξανά εκπαίδευση, μίνι σεμινάρια και προσπάθεια να τους εξηγήσεις πως λειτουργεί η αγορά με τις νέες συνθήκες όπου το mobile πχ είναι η πρώτη δύναμη ανάμεσα στις συσκευές.
Το ερώτημα που πιθανόν έχεις είναι εύλογο. Πως και θυμήθηκες σήμερα να μας πεις τις περιπέτειές σου από τα Social Media στη Θεσσαλονίκη, Στέφανε;
Η αλήθεια είναι πως 10 χρόνια μετά πάντα κάνω mini απολογισμούς. Για να βλέπω που ήμουν, που είμαι και που θα πάω. Ίσως σε λίγο καιρό να γράψω μια απόπειρα πρόβλεψης που θα μας βρει αυτή η ιστορία σε 10 χρόνια από τώρα. Προς το παρόν το μόνο που βλέπω όσον αφορά στα social media είναι πως με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, ξεπέρασαν και τις προσδοκίες ακόμα και του πιο ισχυρού αρνητή τους όσον αφορά στη διεισδυσή τους. Αν βάλει κάποιος και messaging πλατφόρμες τύπου viber ή whatsapp θα έλεγα πως το νούμερο χρηστών που έχουν πια, φτάνουν σε επίπεδα εκλογική δύναμης Κιμ Γιονγκ Ουν στη Βόρεια Κορέα.
Ο δεύτερος λόγος γι’ αυτό το #tbt δεν είναι άλλος από το ότι ακόμα και σήμερα μας ρωτάνε. ‘Να μπω στο Tik Tok (παράδειγμα); Να είμαι ο early adopter ή να περιμένω να μπουν οι άλλοι κι εγώ να μπω αργότερα;’
Χα, ψέμματα δεν μας ρωτούν, εμείς ρωτάμε. Και βέβαια ξέρεις τι απάντηση παίρνουμε, έτσι; Γιατί όλοι πάνε με το ρεύμα και κανείς δεν θέλει να δοκιμάσει κάτι ενώ αυτό δεν είναι mainstream. Και η ερώτησή μου είναι με βάση όλα τα παραπάνω που διαβάσατε. Κάνουν καλά; Ή όχι…
(to be continued)
Ατάκες που ξεχώρισαν
–‘Κάνε ό,τι καταλαβαίνεις’ (δεν ήθελε να ασχοληθεί ο πελάτης, λογικό. Βαθμός διαχρονικότητας: 9)
–‘Δεν μου αρέσουν εμένα αυτά, δεν πρόκειται να κάνω προφίλ! Άλλωστε, ποιος μπαίνει στο Facebook’ (τελικά έκανε Facebook. Βαθμός διαχρονικότητας: 5)
-‘Τι είναι το Instagram;’ (2014, ενώ έτρεχε το Instagram για λογαριασμό της εταιρίας του για ένα χρόνο ήδη. Βαθμός διαχρονικότητας: 5)
-‘Mα καλά, τα παίρνεις από το LinkedIn;’ (όταν έκανα σεμινάρια για τη χρησιμότητα της πλατφόρμας! Βαθμός διαχρονικότητας: 8)