Tο TikTok την προηγούμενη εβδομάδα ανακοίνωσε μια νέα πρωτοβουλία για να βοηθήσει στη βελτίωση του ψηφιακού αλφαβητισμού και να σταματήσει τη διάδοση παραπλανητικών πληροφοριών εντός της εφαρμογής του. Η παραπληροφόρηση άλλωστε έχει τοποθετηθεί στο επίκεντρο κάθε ψηφιακής πλατφόρμας. 

Με τίτλο #FactCheckYourFeed, η νέα καμπάνια έχει ως στόχο να “εξοπλίσει” τους χρήστες του TikTok με τις δεξιότητες που χρειάζονται για να «ασχοληθούν κριτικά με το περιεχόμενο, να περιηγηθούν στην πλατφόρμα με ασφάλεια και να προστατευτούν από πιθανούς κινδύνους».

@maxfostercnnCritical thinking isn’t just about solving problems, it also helps you come up with creative and new ideas #FactCheckYourFeed #learnontiktok♬ original sound – Max Foster – Journalist

Όπως μπορείτε να παρατηρήσετε και από το παραπάνω παράδειγμα, η νέα πρωτοβουλία θα βασιστεί σε μια σειρά από TikTok reels δημιουργών και δημόσιων προσώπων που θα περιγράφουν τα βασικά στοιχεία και δεξιότητες που μπορούν να βοηθήσουν στην ανίχνευση και αποφυγή παραπλανητικών πληροφοριών στο διαδίκτυο. Όλα φυσικά παρουσιάζονται με το μοναδικό στυλ που προσφέρει η πλατφόρμα, σε συνδυασμό με τα ποικίλα εργαλεία της αλλά και την φαντασία, το χιούμορ και την καινοτομία των δημιουργών.

Όπως ανακοινώθηκε και από το ίδιο το TikTok:

«Γνωρίζουμε πως έχουμε την ευθύνη να βοηθήσουμε στην εκπαίδευση των χρηστών μας, πράγμα που σημαίνει να διασφαλίζουμε ότι όλοι έχουν πρόσβαση σε καλές, ακριβείς πληροφορίες όποτε τις χρειάζονται. Για να επιτευχθεί αυτό, είναι σημαντικό οι χρήστες μας να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν σωστά αυτό που παρακολουθούν και να καταλαβαίνουν εάν τους παρέχονται δυνητικά ανακριβείς ή ψευδείς πληροφορίες.»

tiktok-free

Ο ψηφιακός αλφαβητισμός αποτελεί πλέον κρίσιμο ζήτημα, ειδικά για τις πλατφόρμες κοινωνικών μέσων, αφού περίπου το 71% των ανθρώπων ενημερώνονται κυρίως από τα social media, τόσο λόγω της real-time αντίδρασης όσο και της μεγάλης συμμετοχικότητας των χρηστών. Έτσι, οι κοινωνικές πλατφόρμες έχουν γίνει βασικές πηγές εκστρατειών παραπληροφόρησης και στοχευμένων προωθήσεων που αποσκοπούν στην επιρροή της δημόσιας δράσης και λόγου που βασίζεται σε μεταβλητές ατζέντες.

Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έκθεση διαφάνειας της πλατφόρμας, το TikTok αφαίρεσε πάνω από 340.000 βίντεο στις ΗΠΑ το δεύτερο εξάμηνο του περασμένου έτους για παραβίαση των κανόνων του σχετικά με την παραπληροφόρηση των εκλογών, ενώ χρησιμοποιήθηκε έντονα επίσης για τη διάδοση προπαγάνδας και παραπλανητικού περιεχομένου με πολιτικό προσανατολισμό. 

Κατά κάποιο τρόπο, το TikTok μπορεί στην πραγματικότητα να είναι ακόμη πιο σημαντικό για τέτοιες προσπάθειες, δεδομένης της δημοτικότητάς του μεταξύ των νεότερων ακροατηρίων. Εάν το TikTok μπορεί να διαδραματίσει έναν ρόλο στην παροχή τέτοιας εκπαίδευσης σε νεότερες ομάδες χρηστών, αυτό μπορεί να συμβάλει στην αύξηση της ευαισθητοποίησης στο μέλλον, γεγονός που θα δώσει την ευκαιρία στους ανθρώπους να βλέπουν αυτό το “κακόβουλο” περιεχόμενο με πιο κριτικό μάτι στο μέλλον. Θέλω να πω, πραγματικά, θα πρέπει να διδάσκουμε τον ψηφιακό αλφαβητισμό στα σχολεία φυσικά – όπως γίνεται τώρα στη Φινλανδία – δεδομένης της σημαντικότητάς του τόσο της στην επιρροή των πολιτικών κινημάτων και της δραστηριότητας των ψηφοφόρων γύρω από τις κάλπες, όσο και σε πιο απλά ζητήματα καθημερινής φύσεως.

Αλλά με αυτό το σενάριο, ακόμα και φαινομενικά, να βρίσκεται πολύ μακριά, καμπάνιες όπως αυτές επαρκούν και είναι καλό που βλέπουμε το TikTok να παίρνει την πρωτοβουλία και να προσπαθεί να παρέχει περισσότερη καθοδήγηση στους χρήστες σχετικά με τα βασικά σημεία που πρέπει να προσέξουν, ενώ ταυτόχρονα θα τους το μεταδίδει με τρόπους τους οποίους είναι εύκολο να παρακολουθήσουν και να ανταποκριθούν. 

Εξάλλου, δεν είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε το TikTok να δημιουργεί social responsibility δράσεις με επιτυχία και το landing page TikTok for Good το αποδεικνύει στο έπακρο. Σίγουρα πρόκειται για το πιο κοινωνικά ευαισθητοποιημένο medium στον κόσμο των κοινωνικών δικτύων και ελπίζουμε αυτή η δράση να παίξει τον ρόλο της και στην Ελλάδα, όπου η παραπληροφόρηση έχει παρεισφρήσει για τα καλά.

Επίσης ελπίζουμε το #FactCheckYourFeed να δουλέψει και όλα για τα TikTok hacks που δοκιμάσαμε (ειδικά μέσα στην καραντίνα) και τελικά αποδείχθηκαν μύθος. 

Ellie Β. Zachou

Συντάκτης Ellie Β. Zachou

Account Manager at Flipside Digital Marketing

Περισσότερα άρθρα του Ellie Β. Zachou

Αφήστε μια Απάντηση