Skip to main content

Είναι τέτοια η ροή της πληροφορίας καθημερινά και τέτοιες οι συνθήκες εργασίας των δημοσιογράφων, που λίγο αν είσαι υποψιασμένος αντιλαμβάνεσαι πως σε όσα διαβάζεις χρειάζεται να κρατάς μικρό καλάθι! Το επίπεδο των περισσότερων sites, ειδικά των ενημερωτικών είναι χαμηλό, με τίτλους που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και ειδήσεις που εξυπηρετούν τα views και τα keywords και όχι την ενημέρωση ή έστω την (πραγματική) ψυχαγωγία.
Χωρίς να μπαίνουμε όμως στη διαδικασία να εξετάσουμε αν το αυγό έκανε την κότα ή η κότα το αυγό, οφείλουμε συχνά να αναγνωρίσουμε πως και το επίπεδο των αναγνωστών είναι εξίσου, αν όχι περισσότερο χαμηλό.

του Στέφανου Σκλαβενίτη

Υπάρχει ένα ανέκδοτο-γνωμικό για το YouTube που λέει…
’Φήμες λένε πως ίσως υπάρχει κάπου στο διαδίκτυο video του YouTube, όπου δεν μαλώνουν Έλληνες στα comments από κάτω’.
julienrio
Δεν βγήκε τυχαία! Δεν το έχετε παρατηρήσει; Μπείτε σε μουσικά βίντεο και αν θέλετε να κάνετε καινούριο στομάχι (ή να μελαγχολήσετε, ανάλογα την ιδιοσυγκρασία σας) διαβάστε τα σχόλια. Για πιο hardcore καταστάσεις μπείτε και σε κανένα πολιτικού περιεχομένου βίντεο, εκεί να δείτε! Αλλά αυτή είναι απλά η κορυφή του παγόβουνου. Όποιος έχει περάσει έστω 2-3 ώρες σε ιντερνετικά forums ξέρει ακόμα καλύτερα ποια είναι η πραγματικότητα.
Υπεροψία, τρολάρισμα, παραπληροφόρηση, greeklish, ανορθογραφία σε τραγικό βαθμό και λίγοι δύσμοιροι που προσπαθούν να αρθρώσουν λόγο να φαντάζουν γραφικοί. Τώρα, δε που έχουν μετακομίσει τα forums και στα Facebook groups σε πολλές περιπτώσεις το φαινόμενο αντί να υποχωρεί, γιγαντώνεται. Γιατί όμως; Το σκεφτήκατε ποτέ;
Το να αποδώσει κανείς το φαινόμενο στην αμορφωσιά (κοινωνική και σχολική) είναι μάλλον η μια όψη του νομίσματος μόνο, αφού από τη μια η παρεχόμενη εκπαίδευση στις τελευταίες γενιές είναι σαφώς καλύτερη ενώ από την άλλη η δικτύωση έχει δείξει και στον πιο απομονωμένο άνθρωπο από τις αστικές κοινωνίες κάποιες βασικές συμπεριφορές.
Ας δούμε, λοιπόν, κάποιους άλλους βασικούς λόγους:

1) Ένα κλασικό πείραμα που μπορείς να κάνεις στα social media είναι να ανεβάσεις ένα αμφιλεγόμενο post και μετά να φυτέψεις 2-3 σχόλια φίλων και γνωστών. Αν αυτό που θα γράψουν θα είναι θετικό και τα σχόλια παρακάτω θα είναι πιθανότατα επίσης θετικά. Αν είναι αρνητικό, ετοιμαστείτε για πολλά αρνητικά σχόλια στη συνέχεια. Γιατί; Η ψυχολογία της μάζας…
Αν αυτοί που σχολιάζουν ‘κράζουν’, γιατί να μπω σε διαδικασία αντιπαράθεσης όταν η αντίθετη άποψη έχει ρεύμα σκέφτεται αυτός που βρήκε το post θετικό. Και αντίστροφα, αν τα σχόλια είναι ευμενή, μήπως θα ακουστώ ο ‘κακός’, αν μόνο εγώ γράψω ότι δεν είναι ωραίο, σκέφτεται αυτός που βρήκε το post ανόητο! Δοκίμασέ το…ΥΓ Έχει και τις εξαιρέσεις του, έτσι;

2) Το παραπάνω φαινόμενο έχει εφαρμογή και σε άλλο επίπεδο. Αν τα σχόλια είναι συχνά ανόητα, οι ερωτήσεις τετριμμένες και το επίπεδο χαμηλό, το forum εγκαταλείπεται από όσους έχουν κάτι πραγματικά να προσφέρουν ως γνώση. Αντίστοιχα, αν αυτοί οι οποίοι γράφουν τις…ανοησίες (ας τις πούμε έτσι για να συνεννοούμαστε) νιώθουν σαν στο σπίτι τους, αν βρίσκουν ανθρώπους σαν αυτούς, απελευθερώνονται και αρχίζουν να γράφουν ακόμα περισσότερα και χειρότερα, με ό,τι συνεπάγεται αυτό.

3) Η αδιαφορία σκοτώνει. Όταν ο διπλανός κακοποιεί το κατοικίδιό του και δεν μιλάς, σε ένα χρόνο μπορεί να ρίξει φόλα στο δικό σου σκύλο που τότε θα τον ενοχλεί. Όταν οι κανονικοί (sic) χρήστες του διαδικτύου αδιαφορούν και δεν επιπλήττουν τις κακές συμπεριφορές αυτών που δεν σέβονται τους κανόνες ενός forum, τότε οι τελευταίοι παίρνουν τα ηνία και- φίλε admin- μην περιμένεις γυρισμό! Το πιθανότερο σενάριο είναι όχι φυσικά να πάρουν το forum στα χέρια τους αλλά να το αποδυναμώσουν και τελικά όταν θα είναι αδιάφορο για το κοινό του, να φύγουν πρώτα οι ίδιοι, αφού πριν έχουν κάνει τη ζημιά.

‘Γιατί σε ενδιαφέρει εμένα ως μέσο χρήστη του διαδικτύου;’

Γιατί με τον ένα ή τον άλλο τρόπο κι εσύ γίνεσαι συμμέτοχος σε κάποια τέτοια ομάδα (είτε στα social media είτε εκτός αυτών). Επιπλέον, σκέψου το value που φέρνουν αυτές οι ομάδες στη δημόσια συζήτηση. Ας πούμε ότι ένα τεχνικό φόρουμ αφορά 1000 μόνο άτομα στην Ελλάδα. Ας υποθέσουμε επίσης πως κάποια στιγμή ο υπολογιστής σου σου βγάζει ένα μήνυμα επειδή έχει πρόβλημα. Τι κάνεις; Το googl-άρεις και –τι σύμπτωση!- οδηγείσαι στο συγκεκριμένο forum για να βοηθηθείς και να λύσεις το πρόβλημά σου. Εκεί θα καταλάβεις πως εν δυνάμει αφορά και σένα το όλο θέμα. Το forum, λοιπόν, δεν το βλέπουν μόνο 1000 άτομα! Για να μην συζητήσουμε για την γνώση που βγαίνει από κει μέσα και διαχέεται με το γνωστό πατροπαράδοτο word of mouth. Μην αδιαφορείς μπροστά στη βλακεία…Μην δίνεις πάτημα το παράλογο να είναι ο κανόνας!
Το internet είναι λίγο σαν το χωράφι! Δεν μπορείς να βγάλεις όλα τα ζιζανιόχορτα, αλλά όσα βγάζεις καλό είναι!

Stefanos Sklavenitis

Συντάκτης Stefanos Sklavenitis

O Στέφανος Σκλαβενίτης ασχολείται με τα media από το 1995. Αρχικά, με τα παραδοσιακά, ξεκινώντας πρώτα από το ραδιόφωνο, τις εφημερίδες και τα περιοδικά και συνεχίζοντας με την τηλεόραση. Το 2010 ξεκίνησε τη συστηματική ενασχόληση με τα online media και το digital marketing δημιουργώντας τη Flipside Digital Marketing. Ως Head of Digital της εταιρίας έχει συνεργαστεί με εκατοντάδες brands στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ έχει εκπαιδεύσει και ως trainer πολλά στελέχη της αγοράς στο digital marketing.

Περισσότερα άρθρα του Stefanos Sklavenitis

Αφήστε μια Απάντηση